Gothia Cup presenterar Libresse som ny Official Partner
Libresse är klar som ny Official Partner till Gothia Cup.
Libresse blir ny Official Partner till Gothia Cup. Parterna har kommit överens om ett samarbete med jämställdhet i fokus.
Libresse är ett av Nordens allra största varumärken inom intimhygien. Nu står det klart att Libresse blir ny Official Partner till Gothia Cup.
– För Libresse är det väldigt viktigt att bryta tabut kring mens och vara en modig storasyster som hjälper och guidar tjejer på vägen framåt så att de kan leva sina liv precis som de vill. Mens är något helt naturligt och ett tecken på att kroppen fungerar som den ska, säger Oda Mustorp, brand manager på Libresse.
I dag är det många tjejer som slutar eller missar träningar på grund av sin mens. Libresse vill göra det lättare för tjejer att fortsätta med sin idrott.
– Vi vill vara med i förändringen och påverka hur tjejer bäst tränar beroende på var de är i sin menscykel. Gothia Cup arbetar med samma värderingar som vi inom till exempel jämställdhet och hållbar utveckling. Med hjälp av Gothia Cup når vi många tjejer, så tillsammans blir det en perfekt match för oss, säger Oda Mustorp.
Libresse vill tillsammans med Gothia Cup utbilda spelare och ledare i hur mens och hela menscykeln påverkar träning, med målet att tjejer ska få bästa möjliga förutsättningar för att kunna fortsätta med idrotten de älskar.
– Mensblod måste få vara lika naturligt som blod som kommer från knät. Vi tycker därför att mensprodukter ska vara lika naturliga som sporttejp i lagväskan, säger Oda Mustorp.
Libresse är mycket positivt inställda till Gothia Cup och turneringens värderingar. I det gemensamma hållbarhetsarbetet kommer Libresse och Gothia Cup att arbeta med jämställdhet, det femte globala hållbarhetsmålet.
– Gothia Cup arbetar för att förbättra samhället genom jämlikhet, hållbarhet, miljö och ett starkt socialt engagemang. Det är värderingar som vi också värdesätter och arbetar med. Vi ser detta partnerskap som en stor och viktig möjlighet i att kunna utbilda och hjälpa alla unga tjejer som deltar i cupen, samt tränare och föräldrar. Vi vill öka jämställdheten mellan könen inom idrotten. Här ser vi Gothia Cup som en bra partner för att uppnå detta, säger hon.
Gothia Cups försäljningschef Thomas Anderson tycker att det både är glädjande och viktigt att Libresse blir ny official partner till världens största ungdomsturnering i fotboll.
– Tillsammans blir vi en viktig katalysatorkraft för Gothia Cups hållbarhetsarbete under de kommande åren, med sikte på Agenda 2030. Att utbilda både spelare och ledare kring mensfrågan blir en viktig del i detta hållbarhetsarbete, allt för att bygga kunskap och få bort tabun, säger Thomas Anderson.