Gothia Cup

Gothia Cup presenterar Via som ny Official Partner

Via är klar som ny Official Partner till Gothia Cup.

Via blir ny Official Partner till Gothia Cup. Parterna har kommit överens om ett samarbete med fokus på att jobba mot globalt mål nummer 13: att bekämpa klimatförändringarna.

Via, som ägs av Unilever, är ett av Sveriges största tvättmedelsvarumärken. Via har funnits i Sverige ända sedan 1957 och är marknadsledande i landet. Nu är det klart att Via blir ny Official Partner till världens största ungdomsturnering i fotboll.
– Gothia Cup är en plats där Via kan möta befintliga kunder på ett nytt och positivt sätt, men även engagera nya kunder och göra ett intryck som berör. Gemensamt delar Via och Gothia Cup passionen för de unga i samhället och genom vårt samarbete kan vi förena och uppmuntra unga fotbollsspelare till att få vara aktiva, få erfarenheter och växa, men utan att behöva oroa sig för att bli smutsiga längs med vägen, säger Jenny Trolläng hos Via.

Både Gothia Cup och Via drivs av att förbättra vårt samhälle när det kommer till hållbarhet.
– Med fotbollen som nämnare kan vi på ett bra sätt stödja unga att utveckla en känsla av meningsfullhet och att omfamna det samarbete som är nyckeln till utveckling och kunskap, och därmed bygga en bättre framtid som vi alla vill ha, för varandra och för vår planet.
Förhoppningen är att partnerskapet ska bli långvarigt.
– Det finns många möjligheter till projekt och aktiviteter vi tillsammans kan driva i enlighet med våra ambitioner där vi vill skapa nytta för många.

Via betonar att Gothia Cup handlar om så mycket mer än fotboll.
Det är ett fantastiskt evenemang som sammanför människor, kulturer och verksamheter år efter år. Det är en turnering som fångar helheten och fokuserar på möten både på och utanför planen, vilket bidrar till ungas kunskap, förståelse och utveckling. Något Via uppskattar är att Gothia Cup inspirerar unga till ett mer aktivt liv samtidigt som de bidrar till samhället genom att sammanföra många lokala och globala verksamheter, säger Jenny Trolläng.
– Gothia Cup är ett välkänt varumärke med stort positivt associationsvärde. Deras framgångsprojekt inom välgörenhet med sitt Gothia Cup Foundation och hårda jobb för att utveckla turneringen visar på ett samhällsansvar men också att de är nytänkande och kreativa för att kunna erbjuda den bästa upplevelsen för alla involverade.  

Det största målet med partnerskapet är att kunna driva något större tillsammans och att kunna utveckla aktiviteter och projekt som förmedlar det budskap båda parter delar, vilket handlar om att stötta och förena unga människor till att få vara aktiva, utvecklas och uppleva omvärlden.
– Målsättningen är att inspirera nästa generation att ta hand om varandra, miljön och världen runt omkring dem. Via vill att man ska kunna agera och engagera sig utan att oroa sig för att smutsa ner sig på vägen, för vi vet att det har en positiv inverkan på ungas välbefinnande och att varje fläck representerar en ny och viktig erfarenhet. Via tror på att smuts har kraften att frigöra människors potential, vilket behövs för att gemensamt bygga en mer hållbar framtid.

Via och dess ägare Unilever vill göra en hållbar livsstil till en del av vardagen. De införlivade de globala hållbarhetsmålen i verksamheten redan när de kom 2015 och jobbar mot att nå nettonollutsläpp år 2030. De arbetar tydligt mot globala målen nummer 12 och 13. Gothia Cup och Via har valt att tillsammans jobba mot det sistnämnda, som går ut på att bekämpa klimatförändringarna. Exempelvis har Unilever tagit fram strategin Clean Future, som handlar om att transformera hur framtidens städning och rengöring kommer se ut.
Vi måste hitta bättre ingredienser, ha lägre koldioxidutsläpp och mindre avfall men samtidigt bibehålla den rengöringsprestandan konsumenter kräver. Vi jobbar för att minska vårt koldioxidavtryck genom att förändra hur vi tillverkar, förpackar, transporterar och kasserar våra produkter. Clean Future handlar inte bara om hållbarhet, utan om teknologi, då det krävs att vi driver banbrytande innovationer för att kunna skapa högpresterande produkter som löser konsumenters utmaningar men på ett sätt som är mer hållbart, säger Jenny Trolläng.

Inom produktionen har Via anammat mantrat ”mindre plast, bättre plast och ingen plast”. Idag är Vias standardflaska tillverkad av 97 procent återvunnen plast och alla Vias förpackningar är 100 procent återvinningsbara. Dessutom är majoriteten av Vias produkter tillverkade i Danmark med 100 procent förnybar energi. Utöver det jobbar man för att begränsa påverkan på miljön genom att använda bionedbrytbara ingredienser och eliminera de som framställs av fossila bränslen, samt att ta fram tvättmedel som är mer koncentrerat och effektivt vid mindre vattenanvändning och lägre temperaturer.
– Att investera i bättre ingredienser, förbättra vår energieffektivitet och byta till förnybara energikällor är bara början. I takt med att vi lär oss mer om vår påverkan förändrar vi det vi gör. Via vill att man ska kunna lita på kvalitén och kraften i våra produkter och inte oroa sig för den miljöpåverkan de kan ha. Vårt löfte är att fortsätta arbeta för att göra Via så hållbart som möjligt utan att kompromissa på tvättresultatet, säger Jenny Trolläng.

Gothia Cups försäljningschef Thomas Anderson ser samarbetet som ett led i att göra turneringen ännu mer hållbar.
– Vi ser mycket fram emot att samarbeta med ett stort och spännande världsvarumärke. Via blir en viktig partner till Gothia Cup och med deras miljömedvetenhet och arbete mot klimatmål 13 är de ett föredöme i sitt hållbarhetsarbete. Tillsammans kan vi göra skillnad, säger Thomas Anderson.

MAIN PARTNER

© 2024 Gothia Cup. All rights reserved. Integritetspolicy