Celebrate

Gothia Cup ska minska matsvinnet med hjälp av Too Good To Go

Som ett led i Gothia Cups hållbarhetssatsning Celebrate har turneringen inlett ett samarbete med Too Good To Go – med målet att minska matsvinnet under Gothia Cup.

Too Good To Go är världens största marknadsplats för överskottsmat och startades i Danmark för åtta år sedan. Nu finns företaget i 18 länder och har hittills räddat över 330 miljoner måltider genom att göra det enkelt för både företag och användare att ta tillvara på överskottsmat. Konceptet ger alla en möjlighet att enkelt bekämpa matsvinnet. Too Good To Go har även lanserat projekt för att förändra datummärkningar på livsmedel och initiativ som hjälper hushåll att minska sitt matsvinn.

Matsvinn är idag ett stort problem. Enligt WWF går 40 procent av all mat som produceras i världen till spillo. Matsvinn står för tio procent av alla utsläpp av växthusgaser i världen. Gothia Cup kommer nu att arbeta tillsammans med Too Good To Go för att minska matsvinnet under turneringen och gemensamt bekämpa klimatförändringarna. Genom maträddarappen Too Good To Go kan vi rädda överbliven mat från Gothia Cup från att gå till spillo.
– Vi är väldigt glada över att kunna samarbeta med Too Good To Go och vi hoppas att många göteborgare får möjlighet att köpa vår goda mat. Vår ambition är att all vår tillagade mat ska ätas och inte slängas varför Too Good To Gos koncept passar oss perfekt, säger Tommy Wiking, projektledare för mat under Gothia Cup.

To Good To Go ser väldigt positivt på samarbetet med turneringen.
– Genom att kroka arm med Gothia Cup kommer vi tillsammans kunna rädda bra mat som annars riskerar att slängas. För att hitta en långsiktig lösning på hur vi bekämpar matsvinnet krävs förändringar på samhällsnivå, men som individer kan vi alla vara med och göra skillnad. I sommar hoppas vi på många mål och många räddade måltider. På så sätt blir alla vinnare – inte minst planeten, säger Sofia Edholm, Sverigechef för Too Good To Go.

Gothia Cup fortsätter sitt hållbarhetsarbete tillsammans med våra partners för att nå FN:s globala mål till 2030. Med hjälp av vår huvudpartner SKF och våra officiella partners Polarbröd, DXC Technology, Elektroskandia, GB Glace, Kopparbergs, Kronfågel, Libresse, Länsförsäkringar, McDonalds , NeH, Pantamera, Puma, SEB, Norrmejerier, Via Tvättmedel, Mathem, Volvo, SJ, Tre, Volvo och Estrella tar vi steg mot de globala målen.

MAIN PARTNER

© 2024 Gothia Cup. All rights reserved. Integritetspolicy